Suñer “els nostres governants s’omplin la boca parlant d’identitat valenciana però no han fet res per conservar el gran arxiu dels Borja cedit en 2007”

Xàtiva, 9 de juny de 2014

La portaveu de COMPROMÍS Xàtiva, Cristina Suñer, ha anunciat que el seu grup preguntarà en les Corts i en la Diputació de València perquè no s’ha fet res per evitar que el Gran Fons documental de la família Borja se’n vaja de València. El fons consta d’una còpia de dos milions i mig de documents de la família originària de Xàtiva que va governar Roma al Segle XV i principis del XVI, provenen de l’Arxiu Secret del Vaticà i corresponen als papats dels xativins Aleixandre VI i Calixte III. L’arxiu va arribar al Centre de Cultura Contemporània Octubre al 2007, entregat per l’Institut Internacional d’Estudis Borgians, i ara es traslladarà a Barcelona perquè després de set anys cap institució valenciana s’ha compromés a investigar l’arxiu, cosa que sí han fet les autoritats de l’Arxiu Nacional de Catalunya.

Suñer ha declarat que “els nostres governants s’omplin la boca parlant d’identitat valenciana però no han fet res per conservar el gran arxiu dels Borja. Rus és capaç de dir que nosaltres no sabem d’on són els Borja, però ell és incapaç de preocupar-se per investigar la seua història, l’únic que sap fer respecte als Borja és organitzar fires medievals.” Suñer considera que, encara que els arxius estan en mans d’una entitat privada, era obligació de les institucions aprofitar l’oportunitat per investigar la nostra història i posar a l’abast de totes i tots els documents: “no serveix d’excusa que qui dirigisca l’entitat no es porte bé amb el PP, l’interés dels xativins i de tots els valencians ha d’estar per davant d’aquestes disputes”, en referència a que l’Institut d’Estudis Borgians està relacionat amb Acció Cultural del País Valencià, institució a la que la Generalitat ha intentat ofegar amb les multes imposades per ser la propietària dels repetidors de TV3.I ha recordat que no hi ha cap problema en subvencionar, col·laborar i invertir en altres institucions privades que sí es porten bé amb el PP: “les subvencions no poden dependre de com es porten les institucions, si obeeixen a les indicacions del partit en el govern o no.”