La nostra companya Cristina Sunyer, al capdavant de la Regidoria d’Urbanisme, ha estat a València aquest mati, acompanyada pel regidor de patrimoni Jordi Estellés i pels membres de la coopertiva d’arquitectes “El Fabricante de Espheras”, per rebre el premi al seu projecte “Pla Xàtiva, procés de participació del Pla Especial del centre històric de Xàtiva”.

Els premis han estat lliurats per Maria José Salvador, consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, i tenen com a objectiu reconèixer la labor desenvolupada a favor d’integrar la perspectiva de gènere en els entorns habitats, en els espais públics urbans i rurals i en la mobilitat, i van dirigits als ajuntaments, les organitzacions, les institucions, les universitats, les associacions i col·lectius que hagen desenvolupat accions d’aquest tipus. Així com als professionals dels mitjans de comunicació que hagen difós aquelles actuacions objecte d’aquests premis.

El Pla Xàtiva és un projecte que va consistir en un procés de participació per a realitzar un diagnòstic de la percepció de les persones veïnes sobre els principals problemes i oportunitats del centre històric de Xàtiva, i que es va portar a terme al llarg de 2017. Un procés que va implicar 4 parts: la Regidoria d’Urbanisme,  dirigida per la nostra companya Cristina Suñer; la Regidoría de Cultura i Patrimoni, dirigida per Jordi Estellés; els equips tècnics de El Fabricante de Espheras i Vetges Tu i Mediterrània; i, per últim, un grup motor de ciutadanes, representant a diferents associacions, col·lectius i perfils socials del Centre Històric de Xàtiva.

Per tal d’aplicar criteris inclusius i de gènere a la metodologia, el projecte es va definir en base a 8 perfils diversos, amb un criteri d’igualtat, per buscar que el procés arribés a tots, basats en persones reals que van prestar el seu nom i el seu rostre per representar cada taller. Per fomentar la participació dels diferents perfils es van dissenyar tallers específics, alguns amb la intenció d’afavorir la participació de persones que normalment no participen en aquests processos:

“Sara, què penses?” era una acció d’entrevistes gravades a dones usuàries del mercat setmanal per recollir les seves opinions i idees per millorar el centre històric;

“Vicent, te’n recordes?” van ser una sèrie de visites casa per casa, a la persones més majors del barri, per recopilar els seus records i memòries del passat del centre històric;

“Pilar, on anem?” era una sèrie de rutes i derives per carrers del centre, que feien visibles els problemes d’accessibilitat i seguretat generats pel trànsit rodat en conflicte amb els vianants, les persones amb discapacitat o famílies amb infants en els seus desplaçaments.

“Teresa, Baixes a jugar” va consistir en una activitat de dibuix per als nens i nenes de les escoles de Xàtiva sobre contes que parlaven del centre històric narrats per Pep Gimeno “Botifarra”.

“Andrea, qui som? Va ser un taller per a la joventut adolescent en el qual es va treballar amb l’institut artístic una acció d’art urbà que tractava de visibilitzar una sèrie de reivindicacions veïnals sobre la sèrie de rostres de veïns del centre històric per col·locar-se en espais públics que ajudés a la sensibilització de problemàtiques com la falta de civisme en l’oci nocturn, l’abandó del patrimoni, la manca de famílies joves residents al centre històric, etc.

El projecte, ser resultat d’un concurs per al Pla Especial del Centre Històric, va ser especialment valorat per la innovació en els formats de participació, la participació igualitària en tot el procés, i per generar un document síntesi dels resultats en un Decàleg de accions a curt termini prioritzats per les persones veïnes, que s’han anat posant en funcionament durant els últims mesos.cció d’art urbà que tractava de visibilitzar una sèrie de reivindicacions veïnals sobre la sèrie de rostres de veïns del centre històric per col·locar-se en espais públics que ajudés a la sensibilització de problemàtiques com la falta de civisme en l’oci nocturn, l’abandó del patrimoni, la manca de famílies joves residents al centre històric, etc.