Article aparegut a Levante EMV 30/07/2016

Cristina Suñer

(portaveu Compromís i segona tinent d’alcalde)

Escric estes línies hui i, potser, demà ja no tinguen cap validesa. No és que el tempo de la política siga prestissimo. És qüestió de contingut. Aquest varia fins al punt que, de vegades, no quadra ni una nota de la partitura. On ahir hi havia un oceà roig, hui la línia fa aigües. I on hi havia oposició aferrissada hui hi ha un tímid discurs abstencionista, d’altra banda, previsible. Però la gran esperança blanca dels “ciudadanos”  fa mesos que perd oli. Sobretot a l’àmbit autonòmic i local. Ací a Xàtiva el seu tempo no sabria definir-lo. Larguissimo, grave o lentissimo pel que fa a propostes però certament allegreto i irreflexiu a l’hora de fer oposició.

12 anys en l’oposició en són bastants per curtir la pell, repel·lir elements tòxics i, a la vegada, construir un projecte millor allunyat de l’insult i la difamació. Potser, aquests emigrants populars haurien de reflexionar sobre quin és el seu propòsit i el seu programa per a Xàtiva. Entenc que incidir en calumnies sobre la vida personal de l’actual equip de govern i mentir no deuria ser ni un objectiu, ni una estratègia.

La ciutadania necessita recuperar la confiança en els i les seues representants. Necessitem demostrar que la nostra confrontació és sana, cívica, justificada i constructiva. Per això caldria que centrarem els nostres esforços en governar i, en el cas de l’oposició en  aportar i criticar, clar que sí, però amb seny.

Nosaltres hem de ser garants de l’exemplaritat i la dignitat institucional. Hem de tindre una conducta referencial. No cal dir que des de Compromís ho creiem cegament i així ens estem comportant. Però, per si hi ha ciutadans i ciutadanes que tenen el mínim dubte sobre la nostra conducta, hem demanat la corporació fer un altre pas i hem convidat tots els regidors i regidores a fer-lo. Hem proposat a tot el plenari, també a Ciudadanos, que s’adherisca al Codi de Bon Govern de la Generalitat.

L’adhesió a aquest decret, aprovat el 6 de maig, és voluntària i individual. Per tant, el que sí que agrairia a cadascun dels meus companys i companyes de la corporació és que no signaren un paper mullat. Que es llegiren fil per randa aquest document i reflexionaren perquè, potser, alguns hi troben línies roges que els coste no traspassar.

Compromís ho té clar. El Codi de Bon Govern és una ferramenta de regeneració democràtica que implica el compromís de promoure la participació, el progrés, la justícia social, la llibertat, l’honestedat, la confiança de la ciutadania i la decència política. Recorden aquest darrer apartat senyores i senyors.